At trække traditionen ind i det punkt, der samtidigt peger fremad
Den museale konditorkage, Glyptoteket i København, har eksisteret siden 1897 og brillerer ved at have den største samling af fransk impressionistisk kunst i Danmark. Institutionen rummer i sagens natur en høj faglig viden om den franske 1800tals-kunst og viser for tiden udstillingen Degas’ Metode, der ved nærmere eftersyn viser sig at være en overraskende indføring i en, for maleriets historie, væsentlig kunstners oeuvre. Overraskende er det endvidere, at udstillingen er konciperet og realiseret af en relativt ung museumsinspektør, for i kunstlandskabet er Line Clausen Pedersen (f. 1978) en sjælden fugl. Den internationale museumsverden har fået øjnene op for udstillingen og for Line Clausen Pedersens særlige sensibilitet og intellektuelle mod. ATLAS har mødt hende og spurgt til arbejdet med Edgar Degas’ værker, til udstillingens fokus på kunstnerisk metode, til balletdanserinder i voks og heste i bronze og til, hvordan hun som kunsthistoriker er ankommet til det nittende århundrede.
Vil du begynde med at tale om arbejdet med udstillingen; hvordan har processen været, er udstillingen en del af et større forskningsprojekt etc.
»Idéerne opstod, da je