Print artikel

Beyoncé og La Revolution Féroce

La Liberté guidant le peuple à la Beyoncé
Anmeldelse
24.06.11
Er det finere at være en verden end en branche? Om Venedig Biennalen og Beyoncé, der leverer klaps til mænd og et fistpump til kvinder. "Det er kvindekamp og ikke kampen mod diktatur eller lignende, Beyoncé her advokerer for. Men det er et direkte blink med de lange øjenvipper til revolutionen."

I den engelske forfatter Geoff Dyers name-dropper-roman Jeff in Venice, death in Varansi fra 2009, der er underholdende læsning som forberedelse til den i skrivende stund netop åbnede Venedig Biennale 2011, overhører protagonisten disse ord angiveligt sagt af den britiske kunstner Richard Wentworth: »Thought for the week […] Art world, music business. What does that tell us?« Spørgsmålet er en insinuation af de produktionsapparatslige og afsætningsmæssige konsekvenser for forskelle i henholdsvis musikbranchen og kunstverdenen. Måske endda foreslående at den verden, der omgiver kunsten fungerer i parallelitet til resten af verden og tilværelsen – en oplevelse, det er svært at ryste af sine søsyge krop i Venedig til biennalen og i Venedig som sådan, der i sig selv er et syntetisk mirage og en lille verden, der drejer af sig selv. Her ankommer man hele tiden, igen og igen og det meste af tiden forsinket. Kunstverden, musikbranche. Hvad er det for en fortælling? Rummet mellem pop- og finkultur er så skrøbeligt som en lille betændt tromme- eller hornhinde, og åbningen af en biennale er sådan noget artworldist branche-verden-lirumlarum, Det er lige dér et sted, der er noget, der dingler. Branche, verden…

I går på en hotelbar (vist den eneste i Venedig, der har åbent til det skrøbelige morgengry) dansede jeg for mig selv og/men for Terence Koh og Michael Stipe, der sad i en sofa og så lidt trætte ud, til Beyoncés seneste sang. Og det, jeg egentligt vil hen til her, er netop Beyoncé (uden det knoklede efternavn. Bare Beyoncé). Hun har nu et par år efter sin sidste album-bedrift, mystisk betitlet I am… Sasha Fierce (mystisk fordi navnet Sasha Fierce er langt mindre fierce end navnet Beyoncé, der lydligt har den dér creolske frankoficering, som nogle afroamerikanske pigenavne når de er allerbedst har: LaToya, LaTavia etceterá), udsendt en ny single. Den kom for et eller andet stykke tid siden på nettet og på købstjenesterne, og så skulle der komme en ny video, og så blev den udskudt, og så blev der lækket noget materiale, bl.a. et vidunderligt youtube-klip, hvor to angiveligt yngre mænd kører forbi noget LA-motervejs-fletning, hvor Beyoncé er i fuldt kostume og back-up dans, og de to mænd er kørt forbi flere gange, og nu filmer de med deres video-phone, og også en officiel trailer med en hest og ørkensand fandt man på youtube. Jeg har fulgt meget med i det her. Dagligt tjekkede jeg, om videoen var kommet, indtil jeg glemte det, og den så endelig var kommet, og den allerede havde millioner af afspilninger.

http://www.youtube.com/watch?v=VBmMU_iwe6U

Men først selve sangen: Run the world (girls) hedder den, og beatet og det meste af det, som uangiveligt ligger nedenunder enhver vokalbåret pop-sang, er nappet fra Major Lazer feat. VYBZ Pon de dancefloor fra pladen Guns don’t kill people… lazers do. Albumversionen af det nummer er en på samme tid sjovt og alvorligt lydende danseklassiker: »Dansegulvet er en slagmark og du er min kriger«, lyder det som. Det har Beyoncé fanget og har klistret sig nærmest direkte ned i det egentlige musikalske element, der giver beatet det, der afføder nummerets revolutions-tematik, lilletrommen. En elektronisk rif-ting, der lyder som en blanding mellem demonstrationsfløjter og trykgas-horn, føjer til en lyd revolutionsstemning eller piratfestlighed. Ovenpå det er der lagt et sprødt kampråb fra Beyoncés producerteam og en tekst og vokalharmonier med samt fraseringer og en sangstruktur, som er blevet et af Beyocés varemærker: En funk-agtig akkord-tomgang med percusive vokaler afløst af et akkordprogressions-c-stykke og så tilbage. Sådan som det kulminerede i Single Ladies og altså så Run the world (girls). At musikken er lånt, og at Major Lazer, der består af to kridhvide producere, der igen har lånt af Baile og Dance hall og som igen har bla bla bla er ikke nogen overraskelse eller sensation, men vel nærmest popmusikkens anatomi: At trække de autentiske subkulturelle frugtskuffer helt ud af kommoden og placere dem mellem de stærke lår og så ellers klemme safterne ud. Men nu til musik-videoen. Her er det en anden juice, der brygges. Det er smuk revolutionspastiche midt i det afsvedne arabiske forår: Under motorvejen i ørkensandet med røde flag og afbrændte biler, revolution står der på muren, og en mere afrikaniseret Beyoncé end længe set (stadig med blond weave, men en mere scruffy end glamourøs en af slagsen). Det er kvindekamp og ikke kampen mod diktatur eller lignende, Beyoncé her advokerer for. Men det er et direkte blink med de lange øjenvipper til revolutionen, til kvinderne af revolutionen og til de små personlige revolutioner, som kvinder udkæmper i det daglige verden over. Det er godt set. Popmusikken laver hvad som helst til juice, og det er ikke nødvendigvis godt. Og det er denne video heller ikke nødvendigvis. Men den er et klaps til mænd og et fistpump til kvinder og manifesterer Beyoncés »virtuosity and intelligence«, som redaktør og skribent Jörg Heiser beskriver det i en anmeldelse fra kunstmagasinet Frieze fra marts 2007 (temaet for magasinet den måned var Feminism). Han siger yderligere, at det med Beyoncé er den kropslige tilstedeværelse af stemmen, der er kernen i hendes værk. Hun er feminist, krop, pop og politik på en og samme tid og får mig til at føle det samme. Det er ikke så lidt.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.