Teatralsk midt i ømheden
Da Madame Bovary udkom i 1857 vakte den opsigt og skændsel. Faktisk i sådan en grad, at den franske forfatter Gustav Flaubert måtte forsvare sin roman i retten. Fortællingen om et kvindehjertes drifter og fortabelse var for meget for tiden. Halvtreds år senere, i 1910, udkom Kvindehjerter i Danmark anonymt. Og det kan man måske godt forstå, eftersom den ligeledes vakte forargelse, men solgte stort. En brevroman om kvindens begær, om hjertesorg, kærlighed, frihed, sex og konventioner. Forsiden på nyudgivelsen fremstår lige så råt for usødet som indholdet: et kødhjerte glinser fra en mat baggrund, nøgent og kraftfuldt, og henover det står omsider forfatternes svungne navne: Karin Michaëlis og Betty Nansen.
Selvom bogen er skrevet ud fra en virkelig korrespondance mellem to betydningsfulde kulturpersonligheder i tiden, møder vi i brevene de fiktive barndomsveninder, Betzy og Maizia, der på trods af forskellige liv og temperamenter og efter mange års adskillelse, rækker ud efter hinanden midt i livet og tilværels