Dandyens grønspættebog
Joris-Karl Huysmans siger måske ikke mange særligt meget. Desværre. For den oversete franskmand er forfatter til et af litteraturhistoriens betydeligste værker. À rebours eller Mod strømmen, som den hedder i sin nye danske oversættelse, dannede skole og indvarslede en bevægelse fra zolask naturalisme mod en ny, dunkel fin de siècle-symbolisme. Den landede »som en meteorit på den litterære markedsplads,« som Huysmans skrev to årtier efter udgivelsen i 1884.
Flittigt fordømt og lidenskabeligt hyldet blev den hurtigt et uomgængeligt referenceværk, som mange romaner fra perioden er skrevet over, op imod og i indforstået samtale med. Ville man gøre sig gældende som skønlitterær forfatter omkring 1900, måtte man forholde sig til À rebours. Siden har indflydelsen været mere subtil. Som en stille understrøm har den løbet fra Strindberg, Proust og Oscar Wilde til James Joyce, T.S. Eliot og Breton og til vor egen tids franske enfant terrible Michel Houellebecq. Sidstnævnte er nok især skyld i, at Huysmans har fået fornyet bevågenhed de senere år, særligt med romanen Underkastelse, der bærer tydelig inspiration fra À rebours med en hovedp