Kafka på Falster, Tigerdyr i nattelivet
Hvad lavede Franz Kafka på Falster i 1914? Det er spørgsmål som dette, vi berører i årets anden trykte udgave af ATLAS, der udkommer om præcis en uge, på fredag d. 26. april. Vi bestræber os også denne gang på at bore dybt i samfundet og fremdrage overrumplende viden og indsigt, som var det ædle krystaller, der over årtusinder er blevet komprimeret dybt inde i bjergmassiver så store, at de overgår den menneskelige fatteevne.
Spørgsmålet om Kafka er i den mere kuriøse afdeling, men det kuriøse hører sig også til. Vi kan sige så meget, at du kan glæde dig til Oliver Stillings portræt af Lolland-Falster i det nye nummer, der er fuld smæk på kuriøsiteterne i den artikel.
Nu vi taler om krystaller, så har vi faktisk også en artikel om dem i det kommende blad. Nærmere bestemt den slags krystaller, festglade mennesker indtager i mørke kælderlokaler til dunkende basrytmer. Stoffer, kort sagt. For hvad er det for noget med de der stoffer i nattelivet? I de senere år har tryghedspolitikker, der skal skabe et festligt rum, hvor alle uanset baggrund kan føle sig velkomne og ikke frygte at blive udsat for overgreb, vundet frem i nattelivet, heldigvis. Men af en eller anden grund spiller stofferne, der jo ellers beviseligt er årsag til ufattelige mængder lidelse, død og ødelæggelse i verden, stadig en helt central rolle i de progressive festmiljøer. Det hænger da vist ikke helt sammen? Kristoffer Rich Henningsen har været i byen og skrevet en reportage. Vi kan ikke løfte sløret for så meget andet, end at han møder tigerdyret undervejs.
Et sted man hverken kan møde tigerdyret eller nogle andre tegneseriefigurer eller blot figurer længere er på DRs kulturarvsarkiv Bonanza. Med ganske kort varsel lukkede Bonanza i marts i år og blev erstattet af det mere stramt kuraterede DR Gensyn. Men hvad ligger egentlig bag beslutningerne om, hvad vi danskere kan overskue at se af tv fra fortiden, og hvad vi ikke kan klare at blive eksponeret for? Hvad er det, vi mister, når et sted som Bonanza forsvinder? Ret meget, lader det til. Men af en eller anden grund ikke tv-musicalen Hitler Superstar, som stadig kan ses på DR en rum tid endnu. Maya Tekeli har skrevet en hæsblæsende nekrolog.
Du kan også komme med på rundtur i Serge Gainsbourgs hus, der netop for første gang er blevet åbnet for offentligheden. Gainsbourg, der blev herostratisk berømt for sin kunst, jovist, men også for sin uimodståelige kløe i provokationsfingeren, er stadig utroligt afholdt i Frankrig. Der er i det hele taget noget med franskmændene og deres gamle koryfæer. De virker næsten besatte af dem, samtidig med at debatterne om fortidens synder raser. Det er sammensat. Som alting. Rebecca Allouche har været i Paris og rapporterer derfra.
Derudover kan du se frem til: Interview og portræt af den tyske filmskaber Christian Petzold, essay af digteren Julie Sten-Knudsen, en skarp analyse af den højspændte situation i Vestafrika lige nu, foruden en solid portion kritik og anmeldelser af skøn- og faglitteratur fra ind- og udland.
Tegn et abonnement og få adgang til det hele.