Hvem får del i den nye deleøkonomi?
»For so long, people thought Airbnb was about renting houses. But really, we’re about home. You see, a house is just a space, but a home is where you belong. And what makes this global community so special is that for the very first time, you can belong anywhere. That is the idea at the core of our company: belonging.«
Sådan præsenterer Airbnb sig selv. De fortæller dig, at nu har du endelig fundet app’en, der lader dig udleve dit menneskelige urinstinkt om at føle dig hjemme over alt. Det, der i udgangspunktet har undermineret fællesskabet i vores samfund, skriver Airbnb, er den industrielle revolution, der gjorde landsbyer til byer og samfundet til et koldt sted fyldt med individualister, der ikke kommer hinanden ved. Det vil Airbnb ændre. »After all, our relationships with people will always be the most meaningful part of our lives. You just need to get to know them. That’s why Airbnb is returning us to a place where everyone can feel they belong.«
Da Time Magazine i 2011 kårede ’collaborative consumption’ til en af ti ideer, der kommer til at forandre verden, skrev de, at »den virkelige fordel fra deleøkonomien viser sig at være social«