Bitterheden overlever ikke en blød seng
Hvis man skulle fortælle Danmarks historie over 100 år, men kun igennem arbitrære eksistenser knyttet til et lille hus i indre København, hvordan ville det så se ud? Det spørgsmål er præmissen for forestillingen Et hus på sand og håb. Teater FÅR302, der hører til i to bittesmå rum over to etager i Toldbodgade 6, har i anledning af deres 30 års jubilæum fået den svenske dramatiker Lucas Svensson til at skrive en forestilling, der tager udgangspunkt i det hus, hvor teatret ligger. Forestillingen er derfor også skrevet med teatrets lille scenerum i tankerne. Scenerummet er i denne anledning blevet vendt om, så publikum sidder langs den lange væg i det aflange rum vendt mod scenen, en 15 meter bred, sort tavle, som de fire skuespillere springer rundt foran og i løbet af forestilling overtegner med farvekridt.
Så snart publikum har sat sig, tager en af de fire skuespillere fat i et stykke kridt og tegner resolut en lang ’tidslinje’ henover væggen bag scenen. Og allerede der er den ironiske distance til historiefortællingen manifesteret fysisk i rummet – linjen kommer til at svæve der og grine af, at vi tror, vi kan forstå historien som en lang, tynd streg. I stedet for