Hvad skal vi lave efter orgiet?
BERLIN - Da de to famøse fly fløj ind i de to tårne den 11. september 2001, indvarslede det en anden begyndelse, end vi havde ventet ved årtusindeskiftet. Efter et århundrede med krige, der var værre end dem, historien hidtil havde kendt til, brast vores forhåbninger om fred i takt med tvillingetårnene. Med andre ord stod vi langt fra ved historiens afslutning, som den amerikanske politolog Francis Fukuyama ellers havde bebudet i et essay af samme navn fra 1989. Tværtimod havde vi lige taget hul på en nyt kapitel i verdenshistorien.
Som Fukuyamas essay fint illustrerede, var der i den sidste halvdel af det 20. århundrede en spirende tro på, at det nye årtusind skulle bringe større fred med sig i kraft af det liberale demokrati og den fri markedsøkonomis suverænitet. Det havde »sejret ad helvede til«. Men for nogle kunstnere bar de to sidstnævnte instanser netop kilen til nye tvivlsspørgsmål, mens andre kunstnere, i forskellig grad, nærede sig ved en næsten opstyltet optimisme til fremtiden. Det væltede derfor om sig med kategoriske profetier og prognoser i slutningen af det forrige århundrede, og denne fremtidsbevågenhed er afsættet for den nye udstilling på Hamburger