Uden pelskop
I Berlin, den sjette oktober 1913, blev Meret Oppenheim født, og nu 100 år senere er en stor og væsentlig del af Oppenheims arbejder samlet i den første retrospektive udstilling af kunstnerens værker i Tyskland siden kunstnerens død i 1984.
Oppenheim, flyttede med sin familie til Schweiz i 1914 hvor hun voksede op i et intellektuelt miljø. I 1932 kom hun til Paris og mødte dér André Breton og hurtigt blev hun en del af surrealisternes inderkreds. Allerede som 23 årig skabte hun sit mest berømte værk; Object (Le Déjeuner en fourrure) (1936), tekop, underkop og teske betrukket med pelsen fra en kinesisk gazelle. Udstillingen på Martin-Gropius-Bau i Berlin er imidlertid et overraskende vidnesbyrd om en mangefacetteret kunstner, hvis strittende oeuvre kringler sig igennem kroppen, sindet og kønnet – og peger langt ud over tekoppen. Udstillingen, der er en co-produktion mellem Kunstforum Wien og Martin-Gropius-Bau er kurateret af Heike Eipeldauer. ATLAS har interviewet den i Wien bosatte kurator om udstillingens temaer og tilblivelse.
-Udstillingen er, som det fremgår af titlen, retrospektiv. Hvordan blev du involveret og hvorfor er det netop nu væsentligt m