Mosekone i deadstock-Chanel

En mytisk figur slanger sig på det kølige stengulv. Overkroppen strækker sig i en ”upward facing dog”-position og er iført langhalset strik og kjole. Hun er lindormen, og en del af kunstner Rasmus Myrups soloudstilling, der netop er åbnet på Frederiksborg Museum.
»Jeg har lavet hende i snittespåner fra lindetræ. Engang troede man, at lindetræet holdt lindormen væk, og at det bragte ulykker, hvis man fældede det,« fortæller Myrup entusiastisk, mens vi står og betragter skulpturen.
Fortællingerne om den nordiske folketrofigur er mange: I nogle er den en søslange og bevogter eller æder jomfruer, i andre bor den i en skov, i andre igen er den en fjende af kristendommen og omringer kirker med sin slangekrop. Alle historierne virker dog umiddelbart enige om, at lindormen er et slags uhyre og et symbol på kaos.
I sin nye Myrup-version er Lindormen blevet til en yogaudøvende spånkvinde. »Hun er et sandt monster – til yoga,« fortæller Myrup. Han omtaler skulpturen som hun, men beskriver hende også som en non-binær type, måske fordi lindormen er blevet skildret både som drage med kun to ben eller slange med vinger. I museumsbrochuren skriver kunst