1950’ernes danske grafik peger frem mod klimakatastrofe og zombie-tv
Atomic City, kalder man undertiden Las Vegas. Navnet stammer fra 1950’ernes legendariske atomic parties, hvor folk dansede og drak natten væk for ved daggry at overvære en atomprøvesprængning i Nevadaørkenen. Atomic betød Dean Martin og champagnecocktails. Atomic betød det nyeste nye. Alene i 1954 strømmede otte millioner mennesker til ørkenbyen. Atomic fever var et kulturelt fænomen og en lukrativ forretning for tidens våbenhandlere, kasinobosser og Ad men. Først blev menneskeracens totale udslettelse en historisk mulighed – siden blev den underholdning.
Der er ikke så meget som en gnist af atomic fever over værkerne på SMK’s nye særudstilling At rejse sig i mørket. Tværtimod spejler hovedparten af motiverne på uhyggelig vis de billeder, der for tiden dominerer mediernes sendeflade: mennesker på flugt med deres børn i favnen. Fornedrede kroppe. Krigsskændede lig.
En vis spænding mellem hedonisme og dystopi danner dog ramme om ferniseringen, hvor åbningstemaet er: atomic party. I museets skulpturgade bliver der minglet og sippet Atomic Cocktails efter original Vegas-opskift. Stemningen er langt fra den ulykkelige huma