Ingen entydigheder

Det er første weekend i maj, og 52 gallerier åbner dørene med ferniseringer samme aften. Det markerer starten på Berlins årlige Gallery Weekend – tre dage, hvor champagnepropper springer, stemmer fylder rummene, og kunsten møder et forventningsfuldt publikum. Formatet blev grundlagt i 2005 af galleristerne Esther Schipper, Max Hetzler og Tim Neuger med ønsket om at samle og styrke interessen for byens voksende kunstscene. Siden da har Gallery Weekend udviklet sig til et af Berlins vigtigste kulturelle samlingspunkter, der hvert år tiltrækker både samlere og kunstinteresserede fra hele verden.
Gallery Weekend er først og fremmest et kommercielt event, men adskiller sig markant fra de klassiske kunstmesser. Her foregår mødet med kunsten i galleriets egne rammer og er ofte skabt i tæt dialog mellem kunstner og kurator, hvilket giver en anden nærhed end den, man finder i de store, travle messehaller. Samtidig opererer gallerierne uden de forpligtelser, der ofte følger med offentlige midler og institutionelle rammer. Det betyder større frihed til at vælge, men også et andet – og måske mere personligt – ansvar for, hvad og hvordan der udstilles.
Men i år er stemningen ikke