Samlebåndets inferno
Det er ikke altid lige interessant at blive inviteret ind i de tanker, der ligger bag en forfatters værker. Forfatteren skal på en eller anden måde være reflekteret omkring sit arbejde, før det er et besøg værd. Hvis dette fungerer, kan litteraturen nærmest vokse. Det er tilfældet, når den franske forfatter Leslie Kaplan åbner op for tankerne bag hendes værker. Måske fordi hun ikke kun er forfatter. Hun er intellektuel, tænker på den klassiske franske måde. Hun er en af de forfattere, der er fuldt bevidst om, hvorfor hun skriver. Hun skriver for at udfordre det normale og for at skabe ny mening med sproget.
Leslie Kaplan delte sine litterære og politiske refleksioner ved et arrangement i København, da hun i sidste uge gæstede Caféteateret. Med et røgslør af fransk intellektualitet omkring sig og efter en forventelig diva-forsinkelse, indgik hun i samtale med aftenens ordstyrer, forfatteren Andreas Vermehren Holm. Anledningen var, at hendes debutværk L’exces – L’usine netop er blevet oversat til dansk af digteren Morten Chemnitz. Værket, der i den danske oversættelse hedder Overskridelsen – Fabrikken, er en sproglig undersøgelse af fabrikker og