Brandrøg over Nyborg
På en af de første forårsdage i 1990 driver der tæt røg over den lille havn i Lysekil i den svenske skærgård. Det er den 8. april, og skibet Scandinavian Star brænder på anden dag. Scenen figurerer ikke i Asta Olivia Nordenhofs romandebut Penge på lommen, den første af syv i en planlagt romanføljeton med Scandinavian Star som omdrejningspunkt, men brandrøgen driver ikke desto mindre ind i Kurt og Maggies liv, romanens to hovedkarakterer i slutfirsernes Nyborg.
Kurt og Maggie bliver drømt frem af fortælleren, den vildeste, mest spændstige jeg-fortæller, jeg kan komme i tanke om at have mødt. Vel nok det man kalder alvidende, men samtidig fejlbarlig, indigneret, bevidst om virkelighedens uigennemskuelighed og egen uvidenhed, og ikke mindst ømt i dialog med sine karakterer i oprigtig nysgerrighed over at finde ud af, hvem de er: »Hvad er kærlighed? Maggie kigger på mig med et ansigt en bøn uden indhold. Som om kun bønnens form er tilbage, et infernalsk omrids. / Jeg ved det ikke, søde Maggie. Fortæl, så skriver jeg ned«. Og ned skriver hun så, imens Maggie i jeg-form fortæller den hårde historie, hvor hun går fra at føle sig heldig og ung med Kurt, til han begynder a