Kunsten skal ikke være teknokratiets nyttige idiot
Imens den nye SVM-regering blev forhandlet på plads på Marienborg, holdt Aabenhus Antikvariat på Paradisgade i Aarhus sit årlige, hollandske trappeudsalg. Det er for svært bibliofile en øvelse i mådehold for viderekomne, hvor jeg selv slæber en stor del af årets læsestof med hjem til så få penge, at jeg næsten får dårlig samvittighed over for den venlige og fåmælte antikvar, som dog altid forsikrer mig om, at der er flere, hvor de kommer fra.
En af bøgerne fra årets høst var George Orwells The Road to Wigan Pier fra 1937. Jeg vidste kun, at den handler om kulminearbejdere i Nordengland (primært Lancashire og Yorkshire) og det britiske klassesamfund i 1930’erne.
Ligesom mange andre læste jeg 1984 i gymnasiet og var, trods min begrænsede viden om totalitarisme, meget optaget af Orwells politiske analyse, men mod slutningen af mine tyvere er jeg mere draget af hans essays og journalistik. Jeg behøvede ikke læse ret langt i The Road to Wigan Pier for at forstå hvorfor. Allerede i andet kapitel står der:
»I den Vestlige verdens stofskifte er det kun ham, der pløjer jorden, som er vigtigere end kulminearbejderen. Han er en slags snavset kar