Print artikel

Hvor skal Europa hen?

Draghi er gået hen og blevet en slags økonomisk fixer for EU. Her er han fotograferet under det årligt tilbagevendende World Economic Forum i Schweiz.
Kommentar
16.09.24
EU er bygget til en liberal verden. Den verden er væk. Mens Kina og USA vedtager politik, der skal fremtidssikre deres økonomier, famler EU rundt. I mangel af løsninger har man spurgt Mario Draghi, topøkonom og tidligere præsident for den europæiske centralbank, om hjælp. I sidste uge landede hans rapport. Hvad mener Draghi, vi skal gøre? Lektor ved CBS, Rune Møller Stahl, giver her et snapshot af det økonomiske vadested, EU står i lige nu.

Den liberale globaliserings æra er definitivt ovre. Især USA har i de sidste år vendt sig væk fra liberal frihandel, og mod industripolitik med en langt stærkere statslig involvering i økonomien. Denne kurs har længe karakteriseret Kinas statskapitalisme, og det lægger et massivt pres på EU, verdens sidste økonomiske stormagt, der har været langsommere til at reagere. Derfor hidkaldte Europas ledere den tidligere præsident for den Europæiske Centralbank, Mario Draghi, til at løse denne udfordring. Draghi er gået hen og blevet en slags økonomisk fixer for EU. En mand, der kan sige, hvad man skal gøre, når ingen tilsyneladende ved det. Han blev bedt om at foretage en gennemgang af EUs økonomiske strategi og konkurrencedygtighed i en global økonomi, hvor Europa på centrale områder taber terræn til USA og Kina. I sidste uge landede så den længe ventede Draghi-rapport. Den handler om centrale økonomiske spørgsmål som industriel strategi, innovation og fremtidens grønne industrier. I den lange liste af initiativer og statistikker, er der en række hovedpunkter, der træder frem.

Investeringer, investeringer, investeringer

Det helt store problem for Europa ifølge Draghi er manglende investeringer. De europæiske virksomheder har et langt lavere investeringsniveau end i USA og Kina. Det betyder især, at man ikke får de samme produktivitetsforbedringer i især fremtidsorienterede industrier inden for digitale teknologier og grøn energi. Draghi sætter et mål på et årligt investeringsboost på 800 mia. euro. Det er et meget ambitiøst mål, som udgør 5% af EU's BNP. Til sammenligning stod Marshall-hjælpen efter anden verdenskrig for et løft i investeringer på 1-2% af BNP.

Manglende koordinering

EU har i dag en lang række politikker og puljer, som understøtter økonomisk konkurrence, men ifølge Draghi er de ikke koordinerede i tilstrækkelig grad. I modsætning til USA og Kina har EU ikke en koordineret strategi, som indbefatter handel og udenrigspolitik, industripolitik og offentlige investeringer. For Draghi kræver det en yderligere centralisering af beslutningsprocesserne i EU.

Grøn omstilling

Et centralt område for den industrielle strategi, Draghi foreslår, er udbygning af grønne industrier og energiomstilling. Både for at undgå, at Kina løber med produktionen af elbiler og vindmøller, og for at mindske afhængighed af russisk gas.

Finansiering

Den store udfordring er selvfølgelig at finde pengene til de store planer. Her er Draghis forslag dels at mobilisere privat kapital gennem bank- og kapitalmarkedsunion. Men det indebærer også at udvide den fælles EU-gæld, som blev etableret under Covid med NGEU-programmet. Dette bliver helt sikkert svært. Den liberale tyske finansminister Christian Lindner har allerede været ude at tage afstand.

Hvad kan faktisk gennemføres?

Hvad kan vi så lære af alt dette? For det første viser rapporten, hvor langt vi er fra 00'ernes neoliberale globalisering. Staten er tilbage, og industripolitik og samtænkning af økonomi og geopolitik er New Normal. USA har allerede med IRA (Inflation Reduction Act, red.) taget klare skridt i denne retning. Og i det mindste på det idemæssige plan er EU på vej samme vej. Spørgsmålet er dog, om Europa faktisk formår at føre de nye tanker ud i livet.

Det er notorisk svært at lave om på beslutningsprocedurer i EU

Jeg står nok lidt tvivlende. Det er notorisk svært at lave om på beslutningsprocedurer i EU, og Draghis planer om strategisk koordinering betyder en massiv overførsel af suverænitet til det føderale niveau. Samtidig er EU's grundstruktur med det indre marked og de fire friheder i høj grad bygget på en idé om økonomisk liberalisme. Hvis man for alvor skal til at bevæge sig over mod en form for strategisk styret kapitalisme, kræver det meget fundamentale ændringer af EU-systemets måde at fungere på.

Det andet store problem handler om pengene. Draghi har i rapporten store håb til, at private investorer skal rejse kapital, understøttet af statslige garantier mod risiko for tab. Den strategi, man normalt kalder de-risking. Erfaringerne er imidlertid blandede, og det er svært at se, at vi når op på de 800 mia. euro uden massive statslige investeringer. Og hvis man skal formulere en strategi på europæisk niveau, er der nok ikke nogen vej udenom at stifte massiv fælles gæld. Makroøkonomisk er der ikke noget, der forhindrer dette, men der er stærk politisk modstand, især blandt økonomiske strammerlande i Nordeuropa.

Spørgsmålet om fælles gæld og industripolitik kommer nok ikke til at rydde forsider herhjemme, men regeringens position i forhold til dette bliver måske den mest afgørende politiske debat på denne side af valget. Danmark er traditionelt en endnu større finanspolitisk strammer end selv Tyskland, men Mette Frederiksen har på det sidste åbnet for fælles gæld ift. Ukraine og forsvar. Det bliver interessant, om dette også kan strækkes til grøn omstilling og global konkurrencedygtighed.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.