Når akademikere tænker nyt
I takt med at globalisering og omvæltninger i det økonomiske system rejser nye krav til arbejdsstyrken, er begreber som omstillingsparathed, kreativitet og innovation blevet nøgleord, der kastes i hovedet på de nyuddannede i en konstant strøm fra jobannoncer og fra velmenende a-kasse konsulenter. Hvor nogle indenfor universiteternes vægge bandlyser arbejdsmarkedets buzzwords, mener andre at de processer der, udskældte eller ej, har været med til at forme det moderne arbejdsmarked kan være vigtige værktøjer til at afklare kompetencer og muligheder hos de studerende, og derved give dem mulighed for at klare sig bedre på jobmarkedet og indgå i nye sammenhænge.
Katalyst, der eksisterer som en afdeling under Humaniora på KUA, arbejder med at spore unge studerende ind på de tendenser, der former virkeligheden de møder efter endt uddannelse, når de skal realisere deres drømme og evner på arbejdsmarkedet. Afdelingen kalder sig selv et center for humanistisk innovation og arbejder, med projektleder Marjanne Kurths ord, på at bringe humanistisk viden i spil via praksisser og redskaber fra andre discipliner — for eksempel innovation og design — der indenfor de senere år har vundet in