By mod land
At følge nutidens centrale filmskabere er også at følge en fortløbende afdækning af nutidens visuelle territorium. Dette kan både forstås som udforskning af hidtil ukendte filmiske arenaer og udbyggelse af det allerede etablerede. Når det kommer til japanske Ryusuke Hamaguchi, der slog bredt igennem med oscarvinderen Drive My Car, og hans nye film Evil Does Not Exist, går afdækningen i begge retninger.
Filmen udspiller sig dels blandt en landsbybefolkning i et snefyldt skovområde ikke langt fra Tokyo og dels blandt medarbejderne i en virksomhed, der har planer om at omdanne skovområdet til et glamping-refugie for fortravlede storbyfolk, der vil i kontakt med naturen.
En metakommentar til instruktøren selv, der i tidligere film primært har beskæftiget sig med det moderne, kreative storbymenneskes kvaler i tætte inderum, men nu vender kameraet mod åbne landskaber? I hvert fald dedikerer Hamaguchi sig til en filmisk afdækning af skovens dybe, stille ro, som ikke er set før i karrieren.
Filmens første tredjedel forløber således meditativt, sanseligt i fodsporene på landsbyboernes dagligdag i skoven. Der hentes vand, saves brænde – en far lærer sin