Virussen spreder sig
Revolutionen i starten af 2011 markerede en ny begyndelse for den unge kunstner Hany Rashed. Det udtrykte han i sin første udstilling efter revolutionen på en måde, som både overraskede og forargede publikum. Hany er kunstmaler og bor i Kairo. Før revolutionen handlede de projekter, han lavede, om alt muligt andet end Egypten. Han portrætterede Vesten set fra et egyptisk perspektiv, malede religiøse motiver og forskellige serier med natur og dyr. Men det er slut nu.
Revolutionen markerede et skift, og derfor malede han ved sin udstilling i foråret 2011 sine tidligere værker over med sort og udstillede disse.
»Folk der kendte til min kunst var forargede over, at jeg ’ødelagde’ mine egne værker, men for mig markerede revolutionen en ny begyndelse. Jeg var nødt til at gøre det,« forklarer han.
Hany fortæller, hvordan revolutionen gav ham nyt mod til at udtrykke sig frit og højt og hele tiden. Han mærkede sin tidligere frygt for autoriteterne forsvinde efter 18 dages kamp for revolutionen på Kairos Tahrirplads. En kamp som fik ham til at indse, at han havde ladet censur og sikkerhedspoliti styre sin kreativitet. Frygten for, hvilke konsekvenser det kunne have at