Tandløs udstilling om historisk hærværk
Med den nye særudstilling Ikonoklasme - kunsten som kampplads undersøger Glyptoteket med deres egne ord »menneskets stormfulde forhold til kunsten, og hvad der driver os til at ødelægge den.« Det er en spændende og hyperaktuel tematik i lyset af alle de moderne ikonoklastiske begivenheder vi oplever og diskuterer i de her år: Islamisk Stats spektakulære videoer fra 2015, hvor de smadrede relieffer i Nimrud-paladset, hashtagget #rhodesmustfall fra samme år, hvor antiracistiske grupper væltede koloniale statuer - eller bare de seneste måneders billeder af alt fra klimaaktivisters fiktive ødelæggelser af malerier bag glas til Assad-statuen i Syrien, der blev væltet sammen med det styre han repræsenterede. Med de samtidige billeder i baghovedet, bevæger jeg mig ind i Glyptotekets nye særudstilling, spændt på hvordan de måske kan udfolde og nuancere debatterne om ødelæggelse af kunstværker.
Ordet ’ikonoklasme’ stammer tilbage fra 720'erne i forbindelse med den byzantiske billedstrid mellem modstandere og tilhængere af billeder i kirkerne og navngav den ødelæggelse af religiøse ikoner og billeder, der fandt sted. I dag bliver begrebet brugt i en mere bred forstand, def