Moralsk kunst versus slyngelæstetik
»If we are looking for something radical, it is not always about shocking people. It is about being more pernicious, about getting under people’s skin (…) Finding a real sub-culture is more important now than just calling something the new ‘avant-garde’.« Leder af Institute of Contemporary Arts, Gregor Muir, i The Guardian, 24. januar, 2016.
I samtidskunsten betoner højprofilerede, deltagerorienterede projekter kunstens nytte for samfundet og marginaliserede grupper. Skolebørn, flygtninge, hjemløse, transgenders, pensionister, øldrikkere og narkomaner er objekter for de gode kunstneriske intentioner. ”Socialt relevant” kunst har igennem i de sidste 20 år i stigende grad domineret samtidskunsten – i Danmark kulminerende med Statens Museum for Kunsts erhvervelse af en campingvogn fra Mændenes Hjem i 2013 inklusive blomstervaser, plastickopper og hynder, udstillet med titlen Fuck the Danish aktiverings police – USSR.
Tendensen følger bevægelserne i den internationale samtidskunst: Med tildelingen af sidste års Turner Prize til arkitektfirmaet Assemble sendte den engelske Turner Prize-jury et klart signal til samtidskunsten: det skal nytte. Assemble blev ti