En souvenir fra Rom
Det hele startede egentlig med en udgravning under en boligblok i bydelen Monti for næsten ti år siden. Udover oldgamle potteskår, fandt arkæologerne også noget, de ikke havde regnet med: 12.000 dele biskuitporcelæn fra den fremtrædende fabrikant og skulptør Giovanni Volpatos værksteder, der i slutningen af 1700-tallet trivedes i byen. Enhver ung mand – rigmandssøn, aristokrat, kunstner – med respekt for sig selv, måtte dengang drage ud på den obligatoriske Grand Tour, en dannelsesrejse, der ofte endte i Rom. Og de rejsendes passion for græsk og romersk kunst, ruiner, templer og søjler skabte en veritabel turistindustri – og som en naturlig følge: souvenirindustri. Værksteder og fabrikker specialiserede sig i seriel reproduktion af den klassiske verdens ikoner for at møde efterspørgslen efter replikaer lige til at putte i kufferten.
På Palazzo Massimo og i Crypta Balbi, to afdelinger af Roms nationale museer, fortæller udstillingen Classico Pop både lyslevende og arkivstøvet om netop dette kulturhistoriske kapitel i krydsfeltet mellem berømte kunstværker og masseproducerede souvenirs, mellem original og kopi.
Mens småhandlende længe havde solgt ud a