En bog er ikke en bog er ikke en bog
Undersøgelsesfeltet i den rigt illustrerede og op-i-landskabet-ragende bogudgivelse Danske Kunstnerbøger, er afgrænset til en national kontekst. Ikke for at behandle den danske kunstnerbogs rolle og position i forhold til et international felt, men for at belyse mediets særkender i relation til en international kontekst. De danske eksempler udgør således bogens epicenter, og derudfra henvises der flittigt og frugtbart til eksempelmateriale uden for det geografisk afgrænsede område, vi kender som Danmark. Grebet retfærdiggøres - hvis det da overhovedet skal retfærdiggøres - i kraft af, at der på nationalt plan ikke tidligere er foretaget en samlet og samlende optegning af den lidt perifere og på flere niveauer vanskeligt tilgængelige kunstnerbog. Ikke at differentiere slører præcisionen, skriver Thomas Hvid Kromann i bogens indledende artikel, og dette fanger fint forfatterens - og generelt bogens - sensibilitet overfor feltets mangfoldighed. Selvom, eller måske netop på grund af, at kunstnerbogen peger i et utal af retninger, viser det sig givende at fortage en række åbnende og forskelligartede læsninger af kunstnerbogen som kunstnerisk medie. Nationalt navlepi