De kvalificerende lag
Hvad gør en roman god? Et essay? En boganmeldelse? Almindeligvis ville man svare noget i retning af, at det kræver en dygtig skribent med en original og kreativ pen, den slags. Men det svarer stadig ikke helt på spørgsmålet om, hvad der helt konkret gør tekster gode. Hvilke vilkår, der skal være til stede, for at en roman, et essay eller en boganmeldelse bliver værd at læse.
Et bud er, at kompetente tekster naturligvis kræver kompetente forfattere, men at de i ligeså høj grad afhænger af kompetent redigering. Gode tekster har brug for redaktører, der tør stille de ubekvemme spørgsmål til den, redaktører, der kan se de uklarheder, mangler, overflødigheder, tekstens afsender ikke selv kan se. Det kvalificerende lag, redaktører på forlag og i mediehuse udgør, er altså essentielt for at bevare og højne kvaliteten af det, der bliver udgivet.
Det er ingen hemmelighed, at den teknologiske udvikling i det 21. århundrede har sat forlags- og mediebranchen under pres. Nye teknologier har skabt nye markedsvilkår, og det smitter uundgåeligt af på det indhold, der bliver produceret. En leder i det amerikanske magasin N+1 rammer hovedet på sømmet i sin analyse af den amerikanske bo