Med angst skal man skrive
Bruno Schulz skriver til sit idol om uretfærdigheden, der bliver begået imod ham. En bedrager, der udgiver sig for at være Thomas Mann er dukket op i byen, en begivenhed der får indbyggerne til at falde i svime. Men Schulz ved bedre. I brevet til Thomas Mann beretter han om denne dobbeltgængers forkastelighed og sine bange forudanelser; om de skyer der trækker op over jøderne i Europa
I hovedet på Bruno Schulz udkom i hjemlandet Tyskland i 2013, og Maxim Biller bruger den tyske kanon og skyldsspørgsmålet som novellens ramme: Man har den store tysker, Thomas Mann, den jødiske forfatter Bruno Schulz (som blev myrdet i 1942 af en tysk officer i byen Drohobycs), og Sigmund Freuds psykoanalyse. Angst og dobbeltgængermotivet er novellens drivkraft, og forholdet mellem jøden, tyskeren og neuroserne er sat i spil.
Maxim Billers forfatterskab står, som det der bragte den jødiske erfaring tilbage til tysk litteratur, og man finder en klar tråd af vrede, skyld og uretfærdighed i hans værker. Biller har skrevet noveller, essays og romaner, der beskæftiger sig med Tysklands dystre fortid og fortielse, og han bruger gerne – ligesom I hovedet på Bruno Schulz –