Tak til giften
»De virksomheder, som portrætteres i Med kunsten som indsats, er ikke bare et tilfældigt udvalg af virksomheder, der bruger kunsten som dekoration eller mulig investering. Nej, det er virksomheder, som bruger samtidskunsten mere strategisk og virksomhedsudviklende.«
Sådan skriver kunsthistoriker Mette Marcus i forordet til den netop udkomne bog Med kunsten som indsats - møder mellem erhvervsliv og samtidskunst, som hun er initiativtager til. Bogen er skrevet af Børsen-journalisten Michael Solgaard og handler om de synergieffekter, der kan opstå, når store danske virksomheder indgår samarbejder med danske samtidskunstnere. Med kapiteloverskrifter som Kunsten som motivationsfaktor for medarbejdere, Kunsten som middel til forandringsledelse, Kunsten som branding og markedsføring og Kunsten som produktudvikler er der vist ingen tvivl om, at samtidskunsten i dag bliver set som en oplagt brik i jagten på at opnå økonomisk succes. Virksomheder som Novo Nordisk, DSV, HAY, Salling Group og adskillige andre fra den helt tunge del af erhvervslivet optræder med tydelig stolthed i bogen som samtidskunstens nye, pengestærke legekammerater. Som kunstne