Efter alle kunstens regler
Den danske kunstbranche har ændret sig markant, siden galleriscenen for alvor begyndte at boome i 1990’erne. Det er to af Danmarks mest toneangivende gallerister, Nils Stærk og Bo Bjerggaard, helt enige om. De åbnede begge deres første galleri i begyndelsen af 1990’erne, hvor det stadig var meget uklart, hvad et galleri egentlig skulle bidrage med i den danske kunstbranche. Dengang talte man faktisk slet ikke om gallerier, men om kunsthandlere, fortæller Nils Stærk. Og en kunsthandler var ikke nødvendigvis kunstnerens ven.
»Kunsthandlere opkøbte kunsten og solgte den videre til måske ti gange mere. Så da jeg startede mit galleri, var der stadigvæk det der brugtvognsforhandler-renommé over gallerierne«, fortæller han, da jeg besøger ham på hans galleri i Københavns Nordvestkvarter. »Og jeg tror stadigvæk, du kan finde mennesker, både kunstnere og købere, som har den holdning til faget«.
Lokalerne ligner et stort, gammelt værksted. Der er meget højt til l