Masser at komme efter
Vi nærmer os ti-årsdagen for Danmarks skæbnesvangre beslutning om at gå i angrebskrig. Det var en krig, der blev solgt ved en nøje tilrettelagt markedsføring med basis i løgne, der primært var rettet mod at sikre folkelig opbakning. 'Krigskampagnen' er navnet på den prisbelønnede journalist Boris Bertrams nye dokumentar om optakten til krigen, som DR vil vise i anledning af ti-året. Filmen viser, hvordan vi blev ført bag lyset.
»Det er en kliché«, siger den britiske ambassadør Christopher Meyer, en af filmens mange insider-kilder, »at sandheden er krigens første offer.« Om noget får vi netop at se, at usandheden var en given forudsætning for, at krigen overhovedet kunne søsættes. Vi får blandt andet at se, at også danske politikere ved magten valgte at misinformere Folketinget ved at tilbageholde væsentlige oplysninger såsom fraværet af beviser for masseødelæggelsesvåben, samt ved gentagende at tilvejebringe opdullede efterretninger mod bedre vidende.
Bertrams dokumentar giver den danske krigsbeslutning et hidtil ignoreret og dermed såre relevant internationalt tilsnit. Den hidtige skarpe adskillelse mellem den danske og amerikanske krigsbegrundelse har skygget for d