Mit Syn
Den 12. September 2001 gik Richard Drews billede “The Falling Man” verden rundt. Billedet forestiller en mand, som falder fra World Trade Center. Dagen efter undergik billedet, sammen med alle andre billeder af faldende, en selvcensurering i de amerikanske medier. Journalist for magasinet Esquire, Tom Junod, skrev to år senere i en artikel om billederne af de faldende:
”In the most photographed and videotaped day in the history of the world, the images of the people jumping were the only images that became, by consensus, taboo.”
”The Jumpers,” som de faldende blev navngivet, passede ganske enkelt ikke ind i det narrativ, der omgav terrorangrebet på World Trade Center. De repræsenterede ikke det heltemod, som brandmændene og passagererne på United 93 blev billeder på, men derimod en håbløshed og et nederlag, som ingen amerikaner kunne se i øjnene umiddelbart efter angrebet.
Men der var alligevel et eller andet ved billedet af den faldende mand, der gjorde, at man vendte tilbage til det år efter. Da Tom Junod begyndte at løfte selvcensurens slør med sin artikel i 2003, brød interessen for Richard Drews billede ud påny. Der