Civilisationen, en klytfidus
Frédéric-Louis Sauser blev født i Schweiz, 1887. I 1907 blev han genfødt som Blaise Cendrars i Paris. Resten af livet påkaldte han sig den franske hovedstad som sin fødeby. Her plejede han blandet omgang med kunstnere som Sonia Delaunay, Modigliani, Marc Chagall, digteren Apollinaire. Og her, i Paris, oplevede Cendrars modernitetsgryet. Storbyen med masser i bevægelse, nye industriers, indtjeningsmuligheders (og udnyttelsesformers) fremkomst, den hastige udbredelse af alskens moderne teknologier, fart og tempo, alt det har utvivlsomt givet næring til romanmesterstykket Guldet fra 1925, der nu foreligger i Troels Hughes Hansens, også denne gang, mesterlige oversættelse.
I Guldet, der er fortalt i en slags dokumentarisk nutid afbrudt, montageagtigt, af gengivelse af breve, taler, avisfragmenter, følger vi (den virkelige) Johann August Suters færd i midten af 1800-tallet. Vi følger ham – stakåndede, både fortæller og læser –, da han forlader Schweiz for at slutte sig til lykkejægerhoben på vej til Amerika. Velankommet søger Suter, som mange andre, længere vestpå, over kontinentet, hvor alt endnu ligger åbent, ventende. Efter et par ophold – Suter slår sig bl