Krisen er klichéernes tid
Lige så hurtigt som krisen indtraf, fandt kunsten vej fra spillesteder, teatre og biografer til internettet og digitale medier. Morgensang med Philip Faber gjorde fællessang hjemme fra stuerne uhyre populært. Danmarks største filmfestival, CPH:DOX, lancerede et onlineprogram i stedet for den festival, der skulle have fundet sted i hele København. Teater Republique har siden 31. marts udgivet Coronamonologerne på Facebook, som er 5-10 minutters lange hjemmeoptagede videoer, hvor en enkelt skuespiller fremfører en monolog, der skrevet som en reaktion på krisen.
På Instagram er billedkunstnere begyndt at tegne deres venner og bekendte over videoforbindelser. Eksemplerne er mange, og deres ligheder er tydelige. Philip Fabers program kalder til fællessang på trods af seernes adskillelse. CPH:DOX opfordrede på det kraftigste til, at man skulle dele et billede af sin ’hjemmebiograf’ på de sociale medier. I de otte afsnit af Teater Republiques Coronamonologer, som indtil videre er blevet offentliggjort, kigger skuespillerne alle insisterende i kameraets linse, mens flere af dem tiltaler et ’du’, som var monologen en henvendelse til seeren selv. Portrætte