Print artikel

På bjergets præmisser

Maleri: 'I de sydlige Alper'. John Gully, 1881.
Anmeldelse
01.03.23
Schweiziske Ludwig Hohl genopliver bjergbestigningens guldalder og viser, at bjergene ikke skal besejres.

I dag er gletsjerne ved at smelte, og det tidlige tyvende århundrede, hvor Ludwig Hohls kortroman Op i bjergene foregår, virker som et fjernt, men dragende kapitel i bjergbestigningens kulturhistorie.

Hohl begyndte arbejdet på bogen i 1926 – to år efter den britiske bjergbestiger George Mallory forsvandt i forsøget på som den første at bestige Mount Everest – men udgav den først i 1975, årtier efter at franske Maurice Herzog ændrede både bjergbestigningen og bjerglitteraturen, da han i 1950 som den første besteg et bjerg på over 8.000 meters højde og efterfølgende udgav den til dato mest sælgende bjergbestigerbog Annapurna om sin halsbrækkende bjergfærd. 

Så højt når Hohl og hans karakterer aldrig op. Men man fornemmer i bogens lidt karikerede karaktertegning en form for kritisk selvransagelse af den ungdommelige drift mod tinderne, som efter 50 år må have virket naiv, men stadig så sært vigtigt et udestående, at den skul

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.