Print artikel

Litteraturens parallelle økosystemer

Illustration: Anna Rich
Feature
11.01.23
Der er store omvæltninger i forlagsbranchen og delte meninger om forlagenes rolle på streamingmarkedet.

Efter Morten Hesseldahls afgang som administrerende direktør for Gyldendal står streamingtjenesten Chapter med et underskud på 74 millioner kroner. Nu er tjenesten blevet solgt til Saxo – ejet af JP/Politikens Hus, Gyldendals største konkurrent – for én krone.

Samtidig er Mofibo, der nok er Danmarks største bogstreamingtjeneste (ejet af svenske Storytel), i stor konkurrence med Netflix, HBO Max, Disney+, Podimo og alle mulige andre streamingtjenester om danskernes opmærksomhed.  

Men Mofibo er ikke et forlag. Ja, Storytel ejer også People’s Press, der sidder i samme bygning som Mofibo – og ændrede navn til People’s i 2021 med nyt fokus på lydproduktion. Mofibo satser stort på deres egne lydproduktioner – Mofibo Originals – som primært består af krimi og romance. Grænserne mellem produktion, salg og distribution er mere flydende end nogensinde før. Hvilken effekt har det, når streamingtjenesterne selv laver indhold? Er bogstreaming overhovedet forlagen

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.