Kærlighed og tyveri i Amerika
Tag en dekadent fransk digter med ild i pennen. Et stk. folkemusikalsk tradition med dybe rødder i arbejdsløshed, depression og venstrefløjen. En litterær bølge som glubsk vil suge hvert eneste sekund af liv ud af eksistensen. En nation med en historie propfyldt med banditter, rebeller, ludere, gamblere og pistolsvingere. En ambition om at besynge Amerika. Bland det hele sammen og fyld det i et menneskehylster, kald det derefter Bob, og så har du noget der kan minde om en ærkeamerikansk radiokanal personificeret ved en mand med rusten stemme og cowboyhat.
Som helt ung mand, nærmest lige ankommet til New York fra Minnesota, træder denne Bob ind på en natklub i Greenwich Village uden for åbningstiden. Her finder han den excentrisk-geniale jazzpianist Thelonius Monk siddende alene ved klaveret i et tomt lokale. Essensen af de to ikoners samtale vender vi tilbage til senere.
Det meste interessante ved historikeren Sean Wilentz nye bog Bob Dylan in America, er måske ikke dens fokus på artisten Bob Dylan, men på det Amerika, som Dylan udspringer af. Bob Dylan in America er nemlig en slags amerikansk kulturhistorie med Dylans værk som den prisme, emnet er