Kinesisk kapitalisme
Omkring 2012 havde David Borenstein boet i Kina i cirka tre år på et Fulbright-legat, som var ved at løbe ud. Han havde allerede mødt mange af disse kinesiske agenter fra ’foreign talent agencies’, der altid leder efter udlændinge til at optræde – til at være white monkeys, som det ofte kaldes. Det er udlændinge, der tjener lidt ekstra penge her og der ved at optræde, og det eneste krav er, at man ikke skal se kinesisk ud, for så ser man international ud. Nogle kan måske spille lidt musik, nogle måske danse lidt, mens andre måske bare har et regelmæssigt nok ansigt til at agere model i nogle timer. I 2012 i Chongqing møder David så Yana, der forsøger at få sit eget ’foreign talent agency’ op at køre og begynder at arbejde for hende.
Da David Borenstein, der er instruktøren bag dokumentaren Dream Empire, begynder at tage imod nogle af disse arbitrære småjobs gennem Yanas firma, står det fra begyndelsen klart for ham, at de kun er et lillebitte tandhjul i et gigantisk maskineri: det kinesiske byggeboom fra 2008 og frem, det største i menneskets historie. Da ATLAS i maj 2017 møder Borenstein på Copenhagen Architecture Festival, fortæller han om allerførste g