Print artikel

Hvornår er man feminist nok?

Interview
10.06.23
Det feministiske landskab er blevet forvirrende. Alle fra græsrodsbevægelser på den yderste venstrefløj til multinationale virksomheder, der hylder girl boss-figuren, kalder sig feminister. Er bevægelsen blevet for rummelig?

Hvis man følger bare en smule med i den offentlige debat, får man ofte det indtryk, at alle er feminister. Fra kulturelitens nepo babies, som flittigt diskuterer antiwork i deres forældrekøbte lejligheder, til skofirmaet roccamore, der med sin magtfulde-mænd-iført-stilet-kampagne, #RespectHighHeels, advokerer for kvinder i bestyrelser, selvom der langt fra er kønsligestilling i disse mænds bestyrelser. Fra den sexpositive mikroinfluencer, der tjener sine penge på at reklamere for feministisk sexlegetøj og skrabere, til Nike, der med kampagnen ”Dream crazier” med Serena Williams i front taler for lige rettigheder til kvinder. Fra Nørrebro Pride, hvis minoritetsfeminisme, og derfor ekskludering af hvide, resulterede i klagesang fra borgerlige feminister, til feminismen hos Helle Thorning-Schmidt, hvis stramme økonomiske politik har skabt mere ulighed. 

Det kan virke paradoksalt, at så mange vidt forskellige aktører med så mange vidt forskellige mål kalder sig feminister. Er feminismen blevet udvandet til ukendelighed i takt med dens

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.