En mere rimelig løsning

Efter at den tyske bilproducent Volkswagen i sensommeren 2015 blev afsløret i at forvanske deres forureningstal for at kunne bestå den europæiske kontrol, har Europa-Kommissionen fremsat et bemærkelsesværdigt lovforslag, der bl.a. tillader, at dieselbiler må overskride den maksimale udledningsgrænse med hele 110%.
Det sker på trods af, at det europæiske miljøagentur estimerer, at hele 75.000 dødstilfælde i EU alene i 2015 var forårsagede af den skadelige gas kvælstofdioxid (NO2), som i høj grad stammer fra udledningen fra dieselbiler.
Det viser sig nu, at det lovgivningsforslag er et resultat af lobbypres fra bilindustrien. Det bevidner dokumenter fra Kommissionen, som den europæiske NGO Corporate Europe Observatory har opnået igennem aktindsigt.
Kommissionen indrømmer overfor ATLAS at have korresponderet med bilindustrien, men kalder dette for en helt naturlig del af en lovgivningsproces, hvor en række parter med forskellige interesser konsulteres. Europa-Parlamentet har nu nedsat en undersøgelseskomité, der fra slutningen af februar skal undersøge, hvad kommissione