The Cross Roads - en amerikansk myte

I slutningen af det 19. århundrede voksede blues-musikken som genre ud af bomuldsmarkerne i Mississippis delta. I sin urform er blues den afro-amerikanske befolknings musik, der udspringer af de fælles sange, der blev sunget under hårdt fysisk arbejde og en nådesløs sol i USA’s sydøstlige hjørne.
Der findes så godt som ingen auditiv dokumentation af genrens fødsel, der strækker sig helt tilbage fra 1890’erne. De tidligste optagelser af autentisk bluesmusik stammer fra 1920’erne. En generation af sorte musikere født omkring århundredeskiftet oplevede ad den vej berømmelse gennem grammofonen – bl.a. Bessie Smith, Howlin’ Wolf og Muddy Waters for nu at nævne tre af de helt store. Men ingen er gjort af mere mytisk stof end Robert Johnson (1911-38). I en alder af bare 27 år dør han angiveligt af en stryknin-forgiftning, som han har pådraget sig i omgang med en forgiftet flaske whisky hældt på ham af en af jaloux husbond, hvis kone havde et lidt for godt øje til spillemanden (med et for datiden anakronistisk udtryk, er det svært at forestille sig en meget mere rock’n’roll måde at vinke farvel til de nærigt tildelte minutter et kort menneskeliv her på jorden repræsenterer