Print artikel

Kulturlivets kyllinger

Illustration: Mirjam Jørgensen
Kommentar
10.03.25
Når kulturlivet her til lands i forvejen er i underskud, virker Kulturens Analyseinstitut mest af alt som en provokerende og pengeslugende konsulentboble, der ikke beskæftiger sig med det, kunstnere og forfattere egentlig har brug for.

Som det fremgår af vores feature Konsulentgymnastik eller nødhjælp, kan det virke lidt ironisk, at Kulturens Analyseinstitut har udpeget ”frivillighed” som et af deres fokuspunkter for deres virke, når nu de fleste, der arbejder med kultur, er optaget ikke af at være frivillige, men faktisk få løn for deres arbejde. Men måske rammer det en central pointe i forholdet mellem dem, der producerer kultur og dem, der har en mere administrativ rolle. Man kommer til at tale forbi hinanden. Måske fordi konsulenter og kunstnere ikke bekymrer sig om de samme ting.

Kulturens Analyseinstitut blev grundlagt for få år siden som en selvejende institution under Kulturministeriet med det formål, at »skabe overblik over og indsigt i kunst- og kulturområdet for kunstnere, organisationer, institutioner, øvrige ansatte på kunst- og kulturområdet«, som det så elegant var formuleret i lovteksten. Herunder er der så ni punkter, hvo

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.