At fremkalde længslens billeder
Der er det her billede, der hele tiden vendes tilbage til i Skygge og svalhed, den finlandssvenske Quynh Trans debutroman. Det forestiller Má og Hieu og moster Tei Tei, de er ude i skoven for at plukke blåbær. Más veninde Lan Pham er der også, måske er det hende, der tager billedet. Det er Hieus lillebror, Más søn, der kigger på fotografiet.
Det er ham, der fortæller historien, og derfor også igennem ham fotografierne forvandles til sproglige billeder om at befinde sig halvt uden for begivenhederne, og hvordan det sætter sig som både en mangel, men også den gave at kunne betragte og sætte ord på det, der foregår, at muliggøre dobbelteksponeringen.
Dette fotografiske og genkommende sproglige billede fra blåbærplukningen spiller en stor rolle i Skygge og svalhed, der består af korte kapitler med titler som Mætte, Nyttigt, En bid. Som titlerne afslører, er kapitlerne som en slags tableauer, hvor blikket bevæger sig over detaljerne. Je