Forførende katastrofer
I Emma Bess’ roman Ly følger vi skiftevis Linda, der er fotograf, og hendes datter Sally, henover en række dage frem mod morfarens død. Desuden møder vi Sallys døtre Eline og Ada samt forskellige faderfigurer. Ly handler først og fremmest om en relation mellem mor og datter og om at bære på forskellige billeder fra fortiden: fotografier og erindringer. I 1996 har Linda udgivet fotoserien Family Ties med et særligt portræt af datteren:
»Man ser Sal, ja, dengang kaldte de hende jo rent faktisk stadig Salome, hun er syv år gammel, hun er nøgen og står på en fletstol ved siden af hoveddøren til deres hus ved havet, hun har hænderne over hovedet i et uelegant dansetrin eller en udstrækningsøvelse, har fat i noget uden for fotografiets fokus, kroppen er lang, iriserende i lyset, ligner en fisk, der falder gennem solens stråler. Der er en tropisk tæthed i billedet, som understreges af Salomes lange fletning, der ligger ned over hendes bryst, den er tyk og mat, sølvagtig som en orkidés rod. I en kile yderst i billedet kan man se havet