Mellem identiteter i skammens tidsalder

I 2016 vandt den fransk-marokkanske forfatterinde Leila Slimani Frankrigs mest prestigefyldte litteraturpris, Goncourtprisen, for sin roman Vuggesang. Romanen udkom tidligere i år på dansk ved forlaget Rosinante. Men Slimani er meget mere end blot forfatter til den kontroversielle bog. Og selvom bogen har solgt mere end 800.000 eksemplarer, alene i Frankrig, er hun ikke kun kendt som en bestsellerforfatter. Slimanis virke tæller blandt andet en debattørkarriere, hvor hun har blandet sig i den offentlige debat om alt fra indvandring i Frankrig, islam, ISIS og terrorangreb, til #Metoo.
Vuggesang, skildrer en moderne fransk familie i det hippe 10ende kvarter i Paris, hvor den fransk-marokkanske mor og advokat, Myriam, bor sammen med sin musikermand, Paul, og deres to børn, Adam og Mila. I bogens begyndelsen er Myriam hjemmegående mor og passer selv sine to små børn, men det ændrer sig pludseligt da Myriam møder sin tidligere studiekammerat, Pascal, der nu er partner i et advokatbureau. Myriam øjner efter mødet en mulighed for at genetablere sin stagnerede advokatkarriere, der er blevet sat på pause, efter hun er blevet hjemmegående. For at Myriams k