Litteraturens drømmesyn og videnskabens mareridt
»Naturen er et tempel med søjler af liv;/Man fornemmer dens hvisken, dens utydelige tale,/Når man vandrer omkring i symbolskovens sale/Betragtet fortroligt, i nært perspektiv.«
Korrespondenser, hedder et berømt digt i Charles Baudelaires Fleurs du mal fra 1857. Digtet skildrer verden som et netværk af symboler, der sætter den fysiske verden i samtale – i korrespondens – med en åndelig betydning. Derfor blev digtet en nøgletekst for den bevægelse i kunsten og litteraturen, der senere skulle blive kendt som ’symbolismen’, og som var med til at definere den europæiske fin de siècle-kunst omkring år 1900. »Korrespondencer« var også ordet den franske billedkunstner Odilon Redon (1840-1916) senere brugte som betegnelse for de værker han skabte med inspiration og udgangspunkt i litteraturen – bl.a. netop Baudelaires Fleurs du mal. Odilon Redons særprægede, dystre og underfundige visuelle univers kan i disse måneder opleves på Glyptoteket hvor den store udstilling Into the dream sætter fokus på kunstnerens interesse for litteratur, musik, videnskab og åndelighed. I dette idiosynkratiske krydsfelt spillede litteraturen en afgøre