Kærlighed i bydeform
»You shall love.«
Kærligheden. Kærligheden er en svær følelse, men det er ikke kun en følelse. Den er også en pligt. Du skal elske. Følelser er som skyer, de kommer og går, men du skal elske. Hvis din kærlighed virker til at være i en slags dvale, er den måske i gang med at transformere sig til noget højere. I hvert fald ifølge en præst spillet af Javier Bardem i Terrence Malicks nye film To the Wonder. Og ifølge gud, selvfølgelig.
Det er netop følelser, tvivl, tro og kærlighed, som Malick, der i 2011 lagde Cannes ned med Tree of Life, har et ærinde med, når han fører os gennem et parforhold, fra nyforelskelsen over flere lag af kriser ned til bruddet.
Hvis man skal tage filmens eget billede alvorligt, er følelserne som skyer. Sammenligningen er måske lidt metaltræt, men alligevel brugbar. En mulig betydning kunne være, at skyer selvfølgelig har deres ophav i et kredsløb af vand, men det er næsten umuligt at pege på, præcis hvilke have, søer eller regnskove, som har leveret vandpartikler til en bestemt sky. Det samme kunne man måske sige om mange følelser, at deres ophav er uendeligt komplekst og kun sjældent kan kædes sammen med årsag