Forunderlige spildte kræfter
Den amerikanske filmskaber Stanley Kubrick (1928-1999) havde efter sigende en regel, som han forsøgte at følge gennem livet: »Gå aldrig i nærheden af magt.« Han nærede en udpræget skepsis over for mennesker, der ville kontrollere andre. Men mens statsledere ikke stod øverst på gæstelisten i hans hjem i Childwickbury i England, gik Kubrick tæt på magten i sine film. I Lolita hvor pigen af samme navn styrer Humbert Humberts begær; i A Clockwork Orange med samfundets autoriteter, der prøver at styre voldsforbryderen Alex; i Ondskabens Hotel hvor det besjælede hotel styrer forfatteren Jack, som til gengæld udøver terror over sin familie.
Bestemmesygen som spor i Kubricks samlede værk kunne have været endnu mere udtalt, hvis han havde formået at realisere sin film om inkarnationen af erobringstrang: hærføreren og kejseren Napoleon Bonaparte.
Projektet har været en lidt af en sagnomspunden gral blandt filmentusiaster, indtil forlaget Taschen for et par år siden samlede en stor del af Kubricks Napoleon-papirer og udsendte dem i en pakke med ti bogobjekter. Prisen for den udgave er pebret – 8.000 kroner koster det at se instruktøren over skulderen