I køjeseng med Abramović
Marina Abramović kigger op til mig i overkøjen og spørger om det ikke er en fantastisk seng, og inden jeg når at svare, gør hun det selv: »Ja, det er måske ikke en blød pude, men se hvor smuk og simpel, den er«. Jeg har lige lagt mig på den plads, jeg selv har valgt, i hendes nye totalinstallation på Den Sorte Diamant, Abramović Method for Treasures. Med mig på briksen har jeg et sæt høretelefoner koblet til en lille iPod Nano camoufleret i en æske af træ. Mine sko og min iPhone har jeg deponeret i to forskellige skabe, inden jeg blev lukket ind i det mørke rum. Langs væggene er der under- og overkøjer og stole af træ, det hele monteret i væggene og holdt i en minimalistisk æstetik. I midten af rummet står den runde glasmontre med en stor, lys krystal i midten og et lille udvalg af Det Kongelige Biblioteks skatte, der indeholder klenodier som f.eks. det første udkast til Kongens Fald, Karen Blixens breve, Søren Kierkegaards dagbøger og originale illustrationer til Flora Danica-værket. Udvalgte klenodier står i perioder udstillet på Den Sorte Diamant beskyttet bag en glasmontre, mens størstedelen af skattene er gemt endnu mere væk fra offentlighedens fe