Der var virkelig ingenting på Forum Station

Langt de fleste har nok taget en tur med metroen. Hvis ikke i de store byer som Paris, London, Berlin eller New York, så har metroen i København sikkert tjent et eller andet formål. Metroen og S-togene forbinder punkter og steder i og udenfor byen på samme måde U-Bahn og S-Bahn i Berlin, Le Métro og RER i Paris og så videre. De er et alternativ til busserne, bilen, cyklen, og med deres spindelvævsagtige sporsammenfletninger også et visuelt billede på byens labyrintiske sammensætning og inddeling. Måske ikke så meget den københavnske metro, der størrelsesmæssigt endnu ikke er synderlig omgribende, men som billede generelt er metroen byens underjordiske skikkelse. Under jorden, hvor fyldte og tomme toge suser rundt; mennesker går op og ned og venter på vej til og fra arbejde, skole, fester, caféaftaler, indkøb; hvor hjemløse sover og musikanter spiller; hvor sælgere sælger og købere køber.
Så hvad er det så metroen kan fortælle os – dette opsamlingssted og omskiftningssted, transitsted og venterum? Den parisiske metro, den berlinske, metroen i London og New York blev alle bygget omkring forrige århundredeskifte. Metroen er med andre ord én af den moderne tidsalders monumen