Flygtningens blik på Vietnamkrigen
»This was the first war where the losers would write history instead of the victors.« Sådan konstateres det ironisk om Vietnamkrigen i Viet Thanh Nguyens debut, romanen The Sympathizer fra 2015, som han overraskende vandt Pulitzer-prisen for sidste år. Både debuten og novellesamlingen The Refugees fra i år søger at gøre op med denne skævvridning: for det første ved hårdnakket at insistere på at inddrage vietnameserne selv i den kulturelle bearbejdning af krigen, og for det andet ved at udstille det absurde i overhovedet at tale om vindere.
Hvor de store menneskelige omkostninger ved Vietnamkrigen tidligere er blevet udlagt fra et rent amerikansk perspektiv, såsom Tim O’Brien’s kanoniserede The Things They Carried (1990), bliver de hos Nguyen formidlet af en specifikt vietnamesisk-amerikansk og derfor også dybt splittet og tvivlrådig stemme. Alene af den grund er Nguyens forfatterskab interessant.
I en dansk kontekst, hvor der i årevis har været efterspørgsel efter mere litteratur skrevet af danskere med anden etnisk baggrund – såkaldt indvandrerlitteratur – maner det til eftertanke, at det først er nu godt 40 år efter Vietnamkrigen