Et lille indblik i et stort forfatterskab
Der er en sigende kronologi på spil i Tingenes tyngde: Handlingen foregår i årene 1945-1963, men den beskæftiger sig egentlig med »de forhold, som historieskrivningen sammenfatter under begrebet: Anden verdenskrig.« Krigen forskydes dog fra de historiske begivenheder, vi kender så godt, til et psykologisk kammerspil i den lille fiktive by Donaublau, hvor Berta, vores hovedperson, træder ind på scenen og spørger som en anden Stephen Dedalus: Hvordan vågne fra historiens mareridt?
Marianne Fritz (1948-2007) vier sit liv og sit forfatterskab til dét spørgsmål. I sit efterskrift til bogen beskriver oversætter Søren Porsmose hvordan Fritz i 1979, efter udgivelsen af Tingenes tyngde, flyttede ind i den lejlighed i Wiens syvende distrikt, som hun sammen med sin mand boede i indtil sin død. I lejligheden, som Fritz på forhånd forsikrede sig ikke var blevet eksproprieret af nazisterne efter 1938, skrev hun op til 16 timer om dagen, omringet af ringbind og kartotekskasser, på en »litterær kortlægning af verdenskrigens årsager og austrofascismens oprindelse.« Denne kortlægning er ét langt projekt, der begynder med Tingenes tyngde i 1978 og slutter, 10.000 s