Asfalt under neglene
Jeg er ikke fra landet. Jeg har knap nok været på landet. Måske var det netop derfor, at jeg følte mig så godt tilpas på Nikolaj Plads til åbningen af den kulturhistoriske festival “Golden Days på landet”. For mens “landet” som kulturhistorisk idé og kunstnerisk analyseobjekt blev kyndigt behandlet i løbet af åbningsfesten, var landet i sin mere konkrete tilstedeværelse svært at få øje på.
Det til trods for, at der midt på pladsen foran Nikolaj Kunsthal stod en prægtig bleggul kornmark. Geninstallationen af Peter Bonnéns værk Kornmark på Nikolaj Plads fra 1975, skulle ifølge festivaldirektør Svante Lindeburg »transcendere afstanden mellem land og by«. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at værket, med sin velvalgte malplacering, snarere cementerede distancen til landet. Det er vistnok kun i København, at man nyder sin naturvin på kanten af en kopi af en kornmark med udsigt til det Amerikanske elektroniske børsmarked Nasdaqs danske hovedsæde. Byens landlige rødder ligger måske ikke så langt under asfalten som vi går og tror, men trods alt langt nok til, at de er svære sådan lige at grave frem en fredag aften i det indre København.
Københavns kultu